המשך לתוכן

נהיגה נכונה ומערכות בטיחות


תאונות דרכים מהוות כבר שנים מכת מדינה. רק בשנה האחרונה נהרגו בכבישים למעלה מ-370 בני אדם וכ-1,900 נוספים נפצעו באורח קשה. על אף הנתונים המדאיגים, חשוב לציין שלא מדובר בגזירת גורל ונהיגה נכונה יכולה למנוע משמעותית את מספר הנפגעים וההרוגים.

מדינת ישראל רואה בצמצום הקטל בדרכים משימה לאומית ונוקטת מספר רב של פעולות כדי להילחם בתופעה זו. למשל, חובת ביצוע של קורסי ריענון נהיגה, קמפיין "חושבים חיים", שיפור התשתיות בכבישים, תגבור האכיפה במשטרת התנועה ועוד. ככלל, המודעות לנהיגה נכונה ולבטיחות בדרכים רק הולכת וגוברת.

מערכות בטיחות

בימינו, נהיגה נכונה ובטוחה לא מתמצאת רק בהיכרות עם כללי התנועה והקפדה עליהם, אלא גם מבוססת על מערכות בטיחות משלימות המותקנות ברכב ומסייעות לשמור על שלום הנהג, הנוסעים והולכי הרגל.

מערכות בטיחות מתחלקות לפאסיביות ואקטיביות. הפאסיביות, שהן לרוב מוכרות יותר לציבור, מופעלות בעת סכנה או מצוקה אך אינן משפיעות על הנהיגה בשגרה. בין אלו כלולות לדוגמא חגורת הבטיחות, כריות האוויר הנכנסות לפעולה בזמן לחיצה חזקה על הבלמים ומשענות ראש שנשמטות קדימה בזמן תאונה למניעת פגיעה חמורה בצוואר ועמוד השדרה.

לעומתן, מערכות אקטיביות מתערבות במהלך הנהיגה עצמה. הידועות שביניהן הן ABS וESP-. ABS מונעת את הנעילה המתרחשת בגלגלים בעת לחיצה חזקה על הבלמים והיא זו שגורמת לרכב לרעוד בעצירת חירום. ESP היא מערכת השומרת על איזון, יציבות ואחיזה בכביש. מערכות נוספות הן TCS, שאחראית על הקטנת אספקת הדלק למנוע במקרים של אובדן אחיזה, ו-BAS שבולמת את הרכב בעוצמה חזקה בעתות סכנה ובחירום, שכן שלא מעט נהגים אינם עושים שימוש במצבים אלו בכוח הבלימה המרבי.

מעבר לאלו קיימות עוד מגוון רחב של מערכות בטיחות נוספות ומשופרות. אלו מתריעות על מצבים שיכולים להעמיד את הנוסעים בסכנה, כמו למשל אי חגירת חגורה, עצם קרוב לרכב בזמן נהיגה ברוורס, סטייה מהנתיב וכן הלאה. כמו כן ישנן מערכות שמזהות עייפות אצל הנהג, מערכות לזיהוי תמרורים, מצלמות המציגות את הנעשה מחוץ לשדה הראיה ועוד.

המדינה מעודדת רכישה של רכבים בטיחותיים

ממשלת ישראל מעודדת שימוש במערכות אלו ומעניקה הנחות והטבות במס ברכישת מכוניות בטיחותיות החל מאמצע שנת 2013. נכון, אמנם ההטבה אינה מגיעה ישירות לכיסם של הלקוחות הפרטיים משום שאלו נוהגים לקנות מהיבואניות הגדולות, אך הרווח של הצרכן מגולם ביכולות של אותן חברות להעמיד תמחור אטרקטיבי, דבר שמעודד אותן לרכוש רכבים בטיחותיים. ואכן, מאז יישום ההטבות חל גידול של כ-15% בהטמעת מערכות בטיחות בארץ. דגמי קיה פיקנטו למשל זוכים לפופולאריות רבה בין השאר בזכות מערכות הבטיחות הרבות המותקנות בהם כסטנדרט.

פעולות הממשלה לא מסתכמות בהטבות מס. המגוון הרחב במערכות בטיחות מתקדמות ששוטף את עולם הרכב בישראל ובחו"ל דרבן את משרד התחבורה לערוך סדר בשלל אמצעי הבטיחות הקיימים ובכך לעזור לרו­כשי המכוניות לבחור כשברשותם כל המידע הדרוש.

משרד התחבורה פרסם דירוג של המערכות העכשוויות ומעניק לכל רכב ציון הנע בטווח של 0-8, ככל שהרכב בטיחותי יותר – כך הציון גבוה יותר. המהלך מאפשר שקיפות מידע לנוסע הפרטי, שיכול להעריך עד כמה בטיחותי הרכב בבעלותו או זה שהוא שוקל לרכוש. בין שלל המערכות שנכללות בדירוג נמצאות מערכות cruise control, בלימה עצמאית (אוטונומית) בחירום, זיהוי של כלי רכב בשטח מת, מצלמה ברוורס, התראה בגין אי שמירה על מרחק ועוד. לשם המחשה, דגם הרכב, קיה ספורטאז', זוכה לציון 6 ברמת האבזור הבטיחותי וכולל 6 כריות אוויר, בקרה אודות סטייה מהנתיב, בלימה באופן אוטומטי בעת חירום, שליטה באורות גבוהים, מערכת לזיהוי הולכי רגל, ניטור מרחק מלפנים, התראות שימוש בחגורות בטיחות וחיישני לחץ אוויר.

להלן כמה טיפים לנהיגה נכונה:

הכנה לנהיגה

חגרו את חגורת בטיחות, מקמו את משענת הראש כך שהיא תומכת בראשכם, שבו על כל שטח הכיסא ולא רק על החלק הקדמי שלו, קרבו את המושב כך שהרגליים מגיעות לדוושה אך וודאו שהותרתם רווח במידה של אגרוף בין הברכיים ללוח השעונים.

שימרו על מרחק

במהלך הנסיעה יש לשמור על מרחק בלימה ראוי מהרכב שלפניכם. אם אתם מתקשים להעריך אם שמרתם על מרחק באופן מספק, היעזרו בסממן חיצוני על הכביש כמו עמוד חשמל או שלט. אם הזמן שחולף בין המעבר של הרכב שלפניכם על פני הסממן לבין המעבר שלכם הוא של 3 שניות ומעלה, אתם בטווח הבטוח (נהוג לספור 21, 22, 23).

נהיגה בתנאי מזג אוויר קשים

תנאי מזג אוויר קשים כמו ערפל, גשם, רוחות חזקות ושלג דורשים נהיגה זהירה באופן מיוחד. בגשמים רצוי לנסוע כ-20% פחות מהמהירות הרשמית המותרת וכ-50% ממנה בעת גשמים כבדים. בתנאים אלו חשוב לשמור על מרחק של פי 2-3 מהמומלץ בשגרה ולא לשכוח להדליק את האורות הקדמיים כמובן.

מעבר נתיב והשתלבות בנתיב נסיעה

בכל נסיעה אנחנו נדרשים לעבור נתיבים מדי פעם. על פי רוב מומלץ להישאר בנתיב הימני ולהחליף מסלולים רק לשם עקיפה או פניות. בהחלפת נתיב נסיעה יש להתחיל עם הפעלת אורות איתות (וינקרים) ולבצע גלישה לנתיב הרצוי בזהירות הדרושה. וודאו שאין רכב שמתקרב אליכם בנתיב המיועד וככל שיש כזה עמדו על מהירותו ומרחקו ממכם. זכרו שתמיד עדיף להמתין שהרכב בנתיב השני יחלוף ולא לעבור בחוסר זהירות. אם אינכם רואים רכב בנתיב הרצוי עליכם בכל זאת להעיף מבט זריז כדי לבחון את החלל באזור "השטח המת" (שנמצא בסביבות הדלת האחורית שלכם). בהחלפת נתיב שמרו על מהירות נסיעתכם, אל תאטו ובמידת הצורך הגבירו.

התראות בלוח השעונים

במקרה שנורת החיווי של הטמפרטורה מתריעה עליכם לעצור בשוליים, לפתוח את מכסה המנוע ולאפשר לרכב להתקרר. במידה שנורות החיווי של השמן, הדלק, המצבר או הבלמים מאותתות לכם יש לפנות למוסך הרכב הקרוב.

פנצ'ר

(או תקר) – ראשית יש ללחוץ על כפתור אורות החירום המסומן במשולש אדום. לאחר מכן יש לאחוז בהגה ביציבות, להרפות מדוושת הגז ולעצור בהדרגה בשוליים, חשוב לא לבלום בעוצמה. בסיום העצירה יש להניח את משולש החירום במרחק של כ-100 מטר מאחורי הרכב כדי שנהגים אחרים יבחינו בו. לבשו אפודה זוהרת והחליפו את התקר בזהירות בשולי הכביש.

לסיכום,

מערכות בטיחות הן חלק בלתי נפרד מנהיגה נכונה. הן מסייעות לנהגים לשמור כללים ידועים של שטח מת, שמירת מרחק, חגירת חגורה וכדומה. כמו כן, חלקן גם מספקות הגנה ובטיחות במצבי חירום כמו מניעת נעילת בלמים כשלוחצים עליהם בחוזקה, פתיחת כריות אוויר בעת תאונה וכן הלאה. המדינה מעודדת רכישת רכבים בהם מותקנות מערכות בטיחות ולכן אלו מוצעים במחיר אטרקטיבי לצרכן. נהיגה נכונה המשלבת רכב בטיחותי עם הקפדה על כללי הנהיגה והוראות החוק תבטיח לכם שתגיעו הביתה בשלום בסוף כל נסיעה.

outbrain pixel