המשך לתוכן

טיפולים לרכב


טיפולים לרכב – מתי לעשות ומה כדאי לזכור?

בכל יום הרכב שלכם עובר על הכביש שלל אירועים שונים שמשפיעים על פעולתו, עמידותו, ביצועיו, בטיחות הנסיעה בו וחוויית הנהיגה. למעשה, גם ללא תלות באירועים חיצוניים ואפילו אם נסיעותיכם היו ב"תנאי מעבדה סטריליים", רכב צובר עם הזמן בלאי שימוש בלתי נמנע בשל שחיקת המרכיבים בו.

תחזוקה שוטפת היא בעלת חשיבות עליונה. הן משום שהיא מצילה חיים ומונעת תאונות דרכים והן כיוון שהיא שומרת על המערכות השונות. טיפולים תקופתיים ונקודתיים נותנים אפשרות אמיתית למנוע התפתחות תקלות כתוצאה מבלאי או מנזק. אם תרצו, להקדים את התרופה למכה.

כבר לא רק טיפול 10,000

אחד הטיפולים התקופתיים המוכרים בשוק הרכב הוא "טיפול 10,000". כלומר, תפיסה לפיה רכב צריך להיכנס לטיפול תקופתי כל 10,000 ק"מ. כבר שנים שהמושג "טיפול 10,000" איננו כלל ברזל. ההתקדמות הטכנולוגית הביאה להפחתה משמעותית בבלאי ברכבים ומאפשרת צבירת קילומטרים רבה בין טיפול תקופתי למשנהו. כיום מקובל לערוך בדיקה מקיפה כל 15,000 ק"מ וישנן מכוניות בהן אפשר אפילו להמתין עד לגמיעת 20,000 ק"מ ואפילו 30,000 ק"מ.

ברכישת רכב (וכמובן שגם לאחר מכן) יש לבדוק את התדירות המומלצת לטיפול תקופתי על ידי היצרן במדריך לרכב (בו ניתן גם לראות מתי להחליף רכיבים ספציפיים כמו מסננים, שמנים, מצתים ועוד). הוראות היצרן ממליצות על מועדי טיפולים תקופתיים בשני פרמטרים – זמן וקילומטראז' – כשהכלל הוא "על פי המוקדם מבין השניים".

טיפולים עונתיים – לפני הקיץ ולפני החורף

מעבר לטיפולים תקופתיים, מזג האוויר הישראלי דורש גם "טיפולים עונתיים". אלמנטים שונים שיש לבצע ולבדוק לקראת בוא הקיץ הישראלי הלוהט או בסוף הסתיו על מנת להכין את הרכב לחורף. להלן עיקרי הדברים.

הכן רכבך לקיץ

הקיץ הישראלי לא מרחם על הרכבים שלנו והטמפרטורות הגבוהות נותנות את אותותיהן. חשוב להגיע לקיץ כשהמכונית במצב אופטימלי וכדאי לשים לב למספר כללים.

ראשית, טיפולי קיץ כוללים בדיקות וטיפולים בתא המנוע. בבדיקות אלו מאותרים סימני נזילה ודליפות בסביבת המנוע וזאת בנוסף לבדיקת מפלס השמן, נוזל הקירור ושמן הבלמים. למשל, אם מפלס שמן הבלמים נמוך ייתכן ויש לערוך בנוסף בדיקת רפידות בלמים. כמו כן, טיפול קיץ הוא זמן מצוין לבדוק את רצועת האביזרים ולנסות לאתר רעשים חריגים בעת פעולת המנוע. מעבר לכך, בזמן הקיץ רצוי לבחון את יעילות ותפוקת מערכת המיזוג, את פעולת המאווררים ואת מערכת הסינון של מערכת המיזוג.

בכל הנוגע לאבזור, טיפול קיץ הוא רגע טוב לבדוק את היקף האביזרים הנלווים של הרכב כמו ציוד להחלפת גלגל, אפוד זוהר, משולש אזהרה, כבלים להתנעה וכדומה. מבחינת פנים הרכב כדאי לבדוק שכל חגורות הבטיחות נסגרות היטב, הצופר עובד ונורות התראה כבות לאחר התנעה.

בדיקות מחוץ לרכב לקראת הקיץ כוללות בקרה מושלמת של האורות לרבות אורות הבלימה, אורות ההילוך האחורי ואורות האיתות (וינקרים). חשוב לבדוק את ההתקנים החיצוניים השונים ולשים לב למגבים שהיו בפעילות כל החורף. בבדיקת הצמיגים יש לבדוק את מצבם ואת מידת השחיקה שלהם וזאת בנוסף ללחץ האוויר בגלגלים, כמובן שאין לשכוח את הגלגל החלופי. מומחים ממליצים לרכוש מד לחץ נייד הניתן לאחסון אפילו בתא כפפות. אם אתם בודקים צמיגים לאחר נסיעה מומלץ לכוון את לחץ האוויר ל-10% יותר מהוראות היצרן.

הכן רכבך לחורף

החורף הוא עונה מסוכנת במיוחד לבטיחות בדרכים, בין השאר משום שמרווחי הזמן הגדולים בין הגשמים גורמים לכל מטר להיות מלווה בתערובת החלקלקה והמסוכנת שנוצרת על הכביש בין המים לשמן המנועים. כל שבריר שניה יכול להיות קטלני והכנה מוקדמת על ידי טיפול לרכב משמעותה הצלת חיים. באופן כללי הכנה לחורף היא בדיקה מקיפה של מערכות הבטיחות במכונית שהינה חשובה לאורך כל השנה, אך תנאי הנהיגה בחורף מזמנים אותה ביתר שאת.

בנוסף על האמור לגבי הקיץ באשר לצמיגים, מומלץ לשים לב אם הגלגלים מאוזנים בשביל אחיזה מיטבית בכביש. החריצים בגלגלים משמשים לניקוז המים בין הדרך לצמיג וכשאלו נשחקים ונעלמים האחיזה אינה טובה והרכב עלול לצאת משליטה. בחנו את שחיקת הגלגלים, את החריצים והסדקים. עומק החריצים צריך להיות יותר מ-2 מ"מ, אחרת הצמיג מסוכן לנהיגה. מעבר לכך מומלץ  להחליף צמיג לאחר כ-6 שנים מיום ייצורו (התאריך מוטבע על הדפנות). התבוננו בצמיגים מקרוב ואל תסתפקו במבט שטחי.

בדיקות חורף כוללת התייחסות למערכות החשמל ובפרט לתקינות המצבר. כמו בקיץ יש לוודא את כיוון ועוצמת האורות הראשיים, אורות החנייה, אורות הבלמים, אורות ההילוך האחורי ופנסי האיתות. זכרו שבחורף יש חובה להדליק אורות בכל שעות היום ולא רק עם רדת השמש.

סוגיה מהותית בהכנת רכב לחורף היא בדיקת הגומיות של המגבים שכן אלה מאבדות מיעילותן ומתייבשות לאורך הקיץ. בדרך כלל, עם תחילת הגשמים, מתגלה שהן אינן מנקות את הלכלוך אלא רק "מורחות" אותו. הקדימו תרופה למכה ובחנו את המגבים. רצוי להחליף מגבים מדי שנה שכן שמשה נקייה וברורה היא נדבך מרכזי בבטיחות הנהיגה. כמו כן, חלק בלתי נפרד מעבודת המגבים הוא פעולת המתזים. בימי הקיץ המתזים עלולים לצבור לכלוכים שחוסמים אותם ורצוי לוודא שהם תקינים.

בדיקות חורף לרכב כוללות וידוא תקינות מערכת החימום והפשרת האדים. כשהטמפרטורות צונחות בחוץ, החלונות מתמלאים באדים שאינם מאפשרים לנהג לראות דרך השמשה. במידה שמערכת הפשרת אדים לא פועלת כראוי הנהג נאלץ לנגב את האדים באופן ידני במהלך הנהיגה וזוהי כמובן פעולה מסוכנת אשר מסיחה את דעתו. אם שמתם לב שהמערכת אינה תקינה במהלך נסיעה, יש להפעיל את המזגן לכיוון החלונות. במידת הצורך פיתחו את החלונות למספר דקות.

בטיחות הבלמים היא עניין שאין צורך להרבות במילים כדי להסביר את חשיבותו. במיוחד בכבישים רטובים ובימי החורף, הבלמים שנשחקו עלולים לגרום להחלקה ולאובדן שליטה. בדיקת בלמים היא חלק בלתי נפרד ממבחן הרישוי ("טסט") אך כמובן שבמהלך השנה הבלמים יכולים להיפגם. הקפידו על בדיקת הבלמים על כל מרכיביהם כולל בלם העזר, בלם השירות, חיבורי הבלמים, חיבורים גמישים, יעילות הבלימה, נזילות במערכת וחופש הדוושה.

בכל הנוגע למערכת ההיגוי רצוי לאזן ולכוון על פי הצורך את המערכת והמתלים. רכב לא מאוזן יוצר שחיקה לא אחידה בגלגלים ויש לבדוק את חיבורי ההגה, תיבת ההגה והחופשיות שלו. בדיקה קריטית נוספת היא בדיקת הסרן הקדמי ותקינות בלמי הזעזועים, המסבים, התותבות ומתלה הקפיצים הקדמיים.

לסיכום, הקדימו תרופה למכה

טיפולים תקופתיים ועונתיים הם חשובים לא רק לבטיחות הנסיעה אלא גם לחוויית הנהיגה. מעבר לטיפולים התקופתיים הדרושים לפי הוראות היצרן (ברכבים חדשים, כל כ-15,000 ק"מ), תנאי האקלים הישראלי מזמנים אתכם לשתי בדיקות תקופתיות נוספות – אחת לפני הקיץ ואחת לקראת בוא החורף.

outbrain pixel