פעילותו של מנוע הרכב מלווה כמובן ביצירת חום רב, אשר עלול לגרום לפגיעה בתפקוד המנוע ובעיקר כאשר הטמפ' עולות ומגיעות לנקודה קריטית.
נוזל קירור מנוע הוא אפוא הנוזל אשר נועד להתמודד עם הסוגיה הזו ולאפשר לרכב לבצע את פעילותו בצורה מבוקרת. כמו כן, נוזל קירור מנוע מקפל בחובו מענה לצרכים נוספים.
למשל, הוא מעניק למערכת קירור הרכב הגנה נגד קורוזיה (שיתוך) או חלודה, מספק הגנה מפני קפיאה ויכול לסייע בשימון האטמים ומשאבת המים.
השיפורים והשינויים הרבים אשר הוכנסו בשנים האחרונות בטכנולוגיה של מנועי הרכבים, הביאו במקביל להופעתם של סוגים שונים של נוזלים לקירור מנוע.
נוזל קירור מנוע כיום הוא לאו דווקא הנוזל הירוק האוניברסלי וישנם נוזלי קירור ייעודיים למנועים ספציפיים.
נוזל קירור מנוע – היבטים טכניים
כל רכב מצויד במערכת קירור אשר מטרתה להביא להפחתת טמפ' העבודה של המנוע תוך מניעת עלייתה לשיעורים גבוהים מדי.
זוהי מערכת אשר בהעדרה או בזמן תקלה יכול להיווצר מצב שבו חלקים במנוע יתחממו ואף יתעוותו או יתפשטו בגין החום הרב.
זאת, עד כדי נזקים בלתי הפיכים לחלקי מנוע שונים המחייבים את החלפתם.
מרבית מערכות הקירור בדגמי הרכבים הנעים כיום על הכביש הן מערכות קירור סגורות המבוססות על נוזל קירור מנוע . אלו זאת מערכות קירור על בסיס נוזל שבעזרת רשת של צינורות ומעברים מובילות את חום המנוע אל מקרן החום (הרדיאטור).
מערכת קירור מנוע היא לרוב מערכת אטומה אשר מתוכננת בכדי למנוע מנוזל הקירור להתאדות.
מהו נוזל הקירור?
נוזל קירור מנוע הוא נוזל של מים מזוקקים או רכים אשר כולל לרוב תוספות שונות כנגד קורוזיה וקפיאה. לא מדובר כמובן במי ברז רגילים, בעלי שיעורי מלח גבוהים.
שימוש במי ברז בתור נוזל קירור מנוע עלול לגרום לשיתוך (קורוזיה) ובעיקר במנועים בעלי חלקים מאלומיניום.
נוזל קירור מנוע לרכבים הוא בעל קיבול חום גבוה, איננו נפיץ, מרקמו צמיגי והוא לא גורם לשיתוך במערכת בה הוא עובר.
עד לפני מספר שנים בלבד, מערכות קירור לרכב היו מבוססות על טכנולוגיה "פשוטה" יחסית. מרבית מנועי הרכבים הורכבו מאותם חומרים דומים כגון נחושת, ברזל ואבץ.
גריל הרכב היה לרוב גדול ואפשר בכך כניסת אוויר. לטובת מערכת הקירור, השוק הסתמך בעיקר על נוזל קירור מנוע אחיד על בסיס מים.
ההתפתחות הטכנולוגית בתעשיית הרכב הולידה מנועים שונים מחומרי גלם איכותיים ועמידים. במקביל, השוק שמאחורי נוזלי הקירור הפך למורכב ועשיר. קיימים מגוון רחב של נוזלי קירור בדרגות איכות שונות לכל סוגי הרכבים כמו כן ישנם רכבים אשר חום המנוע שלהם דורש יכולת קירור חזקה ולכן
ישנם נוזלים לקירור המנוע המתאימים באופן מכוון למנועים מסוגים שונים לרבות מנועים קלים, מנועים העשויים ממתכות קלות (כמו אלומיניום), מנועים המשולבים עם חלקי פלסטיק וכו'.
במקביל, גריל הרכב הגדול שהיה נפוץ מאד בתעשייה הלך וקטן עם השנים.
תופעה אשר צמצמה את היקף כניסת האוויר ואת התלות בנוזל קירור מנוע איכותי.
אז מה הם הסוגים הנפוצים של נוזל לקירור המנוע הקיימים בשוק?
- OAT: נוזל קירור מנוע המציג יכולות שימוש לאורך זמן ואשר איננו דורש החלפה תדירה. זהו נוזל המגיע לרוב בצבע אדום ואשר מעניק לרכב הגנה מצוינת לתקופה משמעותית.
עם זאת, נוזל קירור מנוע מסוג זה לא נוהג להתערבב היטב עם נוזלים אחרים לקירור מה שעלול לגרום לפגיעה בחלקי מתכת שעברו ריתוך. - IAT: נוזל קירור מנוע ירוק המשלב בתוכו מגוון תוספים אנאורגניים. זהו נוזל איכותי המעניק למנוע הרכב הגנה טובה.
הוא דורש תחלופה בתדירות גבוהה יחסית וידוע כנוזל הנשטף בקלות. המרכיבים שהוספו לנוזל יכולים לעתים גם לגרום למשקעים. - HOAT: נוזל קירור מנוע צהוב אשר נהנה מאפקטיביות לאורך זמן ותדירות תחלופה נמוכה. זהו נוזל אשר תוכנן מראש בטכנולוגיה אורגנית-היברידית עם תוספים שונים הפועלים במהירות כנגד תופעות של שיתוך (קורוזיה).
אחד מיתרונותיו הבולטים טמון בכך שהוא ניתן לערבוב עם נוזלי קירור אחרים (מסוימים).
טיפים חשובים לטובת תחזוקת מערכת קירור ברכב
התחממות מנוע הרכב היא כאמור בעיה שכיחה העלולה לגרום לתקלות שונות. ברוב המקרים התפקוד הלקוי של מערכת הקירור נובע בגין הזנחה או טיפול לא ראוי. בסופו של דבר, מערכת קירור תקולה תביא לפגיעה בחלקי המנוע, לבלאי מואץ ואף לנזק בלתי הפיך לראש המנוע.
על מנת להימנע ממצבים אלו, יש להקדים תרופה למכה.
מספר טיפים חשובים לסיכום, שכדאי להפנים וליישם לגבי תחזוקת מערכת קירור ברכב:
1. בדיקת תרמוסטט לאחר התחממות
התרמוסטט הוא רכיב במנוע שאחראי על טמפ' העבודה של הרכב.
במידה שהרכב עבר אירוע של התחממות, מומלץ לבדוק את פעילותו ותקינותו של התרמוסטט.
לא אחת, התחממות הרכב מובילה לפגיעה בתרמוסטט ומולידה צורך להחליפו.
2. החלפת צנרת תקופתית
צנרת מערכת הקירור חשופה לבלאי שימוש.
בכל פעם שהרכב נכנס לטיפול תקופתי, מומלץ לבצע בדיקה של הצנרת.
האם הצנרת התרככה, התנפחה או שהופיעו בה סדקים הנראים לעין.
צנרת גמישה רצוי בדרך כלל להחליף בתדירות של אחת לכמה שנים.
בין השאר יש לבצע בדיקת תקינות של הרדיאטור על ידי מכונאי רכב מוסמך ניתן לבקש בדיקה זו כחלק מהבדיקה השגרתית לפני ביצוע הטסט.
בנוסף
3. אין להוסיף נוזל קירור למנוע חם
אין להוסיף נוזל למנוע חם אלא רק למנועים קרים או חמימים (לכל היותר).
הוספת נוזל למנוע לוהט עלולה להביא ליצירתם של סדקים בגוף המנוע .
4. בדיקת מפלס נוזל הקירור
מומלץ לבצע אחת לשבוע בדיקה של מפלס נוזל הקירור ברכב.
חשוב בעניין זה לזכור כי איבוד נוזל במערכות של רכבים חדשים הוא קטן ביותר ועל כן יש להתייחס לכל חוסר ברצינות, דין טיפה כדין מאה.
יש לבצע החלפת נוזל קירור ו/או ניקוי מערכת הקירור בתדירות המומלצת על ידי היצרן והדבר החשוב ביותר הוא ביצוע בדיקת חוסר של נוזל במיכל(ברוב הרכבים קיים סימן של Full על המיכל ויש לוודא שיש נוזל עד לקו הסימון)
5. ערנות לחום מנוע בזמן הנסיעה
צג המכוונים ברכב מציג גם את חום המנוע. חשוב להיות ערניים לכל עלייה חשודה בחום המנוע ולפנות בהקדם למוסך בחריגה.
6. נוזל קירור מנוע הוא רגיל, הרחיקו מילדים
נוזל קירור מנוע הוא נוזל רעיל ועל כן יש להרחיקו מילדים, בעלי חיים וכו'.
7. שימוש בנוזל קירור איכותי בלבד
קיימים בשוק מגוון נוזלי קירור ברמות ובדרגות איכות שונות.
מומלץ להשתמש אך ורק בנוזלי קירור איכותיים ורצוי שלא להתפשר אלא על נוזל קירור מקורי מבית היצרן הספציפי.
8. הקפדה על הנחיות יצרן
כל יצרן מגיש הנחיות ברורות ומפורטות לגבי תדירות רצויה להחלפת נוזל קירור.
הקפדה על הוראות היצרן היא חובה ולא זכות. על פי רוב, ההמלצה מבוססת על תקופת זמן או קילומטרז' (לפי המוקדם מביניהם).