נושא צריכת הדלק של מכוניות חדישות מסרב לרדת מן הכותרות: במהלך השנים האחרונות חלו לא מעט תנודות במחירי הדלק, ויצרני הרכב שוקדים על פיתוח טכנולוגיות שונות לחיסכון בדלק, אך בסופו של דבר אחד האמצעים הטובים ביותר לחיסכון בדלק יושב מאחורי ההגה: הנהג. כיום, למרות שפע של מערכות הזרקה חכמות ואמצעים לחיסכון בדלק, פעולה לפי מספר כללים פשוטים תניב חיסכון נאה בדלק ותפחית את צריכת הדלק של המכונית באופן ניכר.
דיאטה לחסכון בדלק
ראשית, מומלץ לבדוק מה יש בתא המטען. זהו הטיפ הראשון שלנו לחסכון בדלק אותו תרגישו מיד. לעתים קרובות המכונית המשפחתית משמשת כמעין "מחסן" על גלגלים ולכן, לדוגמה, הצידנית שמיועדת לימות הקיץ מאוחסנת במכונית דווקא בחורף. ארגז כלי העבודה הכבד שאמור להיות בבית ממתין בתא המטען וכיוצא בזאת. כלל אצבע: הפחתת משקל למכונית משפרת את החסכון של צריכת הדלק מכיוון שהמנוע מתאמץ פחות בכל רגע נתון. מה עושים? מוציאים! מה שאינו אמור להיות במכונית לא צריך להיות במכונית. כך תשתפר צריכת הדלק, עוד לפני שהמפתח הסתובב פעם אחת. גם מתקני גג וכמובן מטענים המאוחסנים על גג הרכב, החל באופניים וכלה בציוד מחנאות מעלים את צריכת הדלק באופן מהותי ופוגמים בתכונותיו האוירודינאמיות של הרכב. המסקנה: מה שאינו צריך להיות בתוך הרכב, או עליו, צריך להיות מאוחסן במקום המתאים, ולא ברכב.
מחשב מסלול לחסכון בדלק
עוד שלב חשוב, עוד לפני ההתנעה נוגע לתכנון נתיב הנסיעה: לעתים קרובות אנו מתכננים את נתיב הנסיעה באופן שאינו החסכוני ביותר: נוסעים דרך פקקי תנועה, בוחרים בדרך ארוכה יותר במחשבה שהדבר יקצר את זמן הנסיעה או בדרך הררית במיוחד הדורשת מאמצי מנוע רבים. תכנון נכון של נתיב הנסיעה, באמצעות תוכנת ניווט לדוגמה יכול להביא לחיסכון ניכר בצריכת הדלק, וגם לחיסכון בזמן יקר מאחורי ההגה.
טכנולוגיות לחסכון בדלק
כעת הגיע הזמן להניע: ראשית, יש לבדוק: האם מדובר במכונית המצוידת במנגנון "עצור וסע"? מנגנון "עצור וסע" מדומם את מנוע הרכב כאשר הוא עומד, בפקק לדוגמה, כדי לחסוך בצריכת הדלק. במידה והמנגנון מנוטרל, מומלץ להפעילו מיידית כדי לחסוך בצריכת הדלק בכל עצירה. לאחר מכן, יש לבדוק: האם אנו מאבדים אנרגיה לטובת צרכני אנרגיה שאינם אמורים לפעול? צרכני אנרגיה הם כל אותם מתקנים ומכשירים שהפעלתם גורמת למערכת החשמל של הרכב לצרוך יותר חשמל ובכך להפעיל עומס על המנוע-ולהעלות את צריכת הדלק. החל במזגן וכלה במערכת החימום: צרכני אנרגיה שאינם חיוניים, מומלץ לכבות, לטובת שיפור בצריכת הדלק של הרכב.
נהיגה חסכונית בדלק
כעת אפשר לנסוע: אך אפשר לנסוע באופן חסכוני ואפשר לנסוע באופן בזבזני. נהג בזבזן מאיץ לעתים קרובות ועושה זאת באופן אגרסיבי. נהג בזבזן בולם בפתאומיות ונוסע באופן בלתי מתוכנן. נהג שחוסך בצריכת הדלק מחשב מראש את פעילותו: ראשית, התאוצות אינן פתאומיות ומתבצעות באופן מדוד. האצה מחושבת מראש תוך התחשבות בנהגים אחרים וגם כמובן בצריכת הדלק. גם בלימות פתאומיות נחסכות מן הנהג, מיושבי הרכב ומנהגים שסביב, ומכיוון שכך, גם אין צורך בהאצות תכופות. נהג שמקפיד על חיסכון בדלק גם מקפיד שתיבת ההילוכים תימצא תמיד בהילוך הגבוה ביותר שניתן, בין אם מדובר בתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית. ולסיכום: נהג חסכוני מקפיד על מהירות נסיעה במסגרת מגבלות החוק וההיגיון: ככל שמהירות הרכב עולה, כך צריכת הדלק עולה באופן ניכר.
תמצית החיסכון בדלק
הנה הריכוז: הפחיתו משקל מהמכונית, שמרו על זרימת אוויר נקייה סביבה – סלקו גגונים וסגרו את החלונות – נצלו את הטכנולוגיות לחסכון בדלק המותקנות ברכב. יש לכבות צרכני אנרגיה המאמצים את המנוע – הבולט שבהם הוא המזגן (כמובן בימים שניתן לעשות זאת) – על ידי הקטנת העומס על מערכת החשמל. כמו למשל במכוניות שבהן מותקנת מערכת שמע מפוארת עם הגברה עתירת וואטים לרמקולים. אבל חשוב מזה סגלו לעצמכם הרגלי נהיגה חסכוניים בדלק. היו מודעים שמנועי טורבו יזללו המון דלק אם תנהגו בהם באופן אגרסיבי, נצלו את שיפועי הכביש כדי לתת לרכב לגלוש ולנצל את התנע שלו, שמרו על זרימה ורצף תנועה ללא שינויי מהירות קיצוניים והעדיפו הילוכים גבוהים וסל"ד נמוך ככל הניתן. שימו לב לפרטים הקטנים: צלחות גלגלים (טאסות) אם יש משפרות את זרימת האוויר סביב הרכב, לחץ אוויר נמוך מדי יפגע ביכולת לחסוך דלק על ידי יצירת התנגדות רבה יותר לגלגול, חיפויים חסרים בגחון הרכב וברווחים שבין הדלתות יוסיפו לרעשי הרוח ולצריכת הדלק – טפלו בהם.
סיכום
המכוניות כיום מצויידות ביכולת יוצאת דופן לכסות קילומטרים רבים על כמויות דלק קטנות מאי פעם. ולצד האחריות שלכם כנהגים לדאוג לרמת תחזוקה בטיחותית של הרכב, אתם הגורם המשמעותי ביותר שיכול להביא לחסכון בצריכת הדלק השוטפת של כל רכב. אימצו סגנון נהיגה חסכוני בדלק ותוכלו להפיק הרבה יותר קילומטרים מכל מיכל וגם על הדרך לשמור על הסביבה של כולנו.